8 keinoa parempaan palautteeseen

24.2.2022 | Työelämä

Palautteenanto puhututtaa aina. Esihenkilöille se lienee yksi haastavimpia johtamistehtäviä. Työelämässä oman esihenkilön palaute on työntekijälle tärkeintä. Palaute on keskeinen osa elämää ja selviytymistä – ilman sitä on mahdoton elää.

Kaikille meille on elintärkeää saada tekemästään työstä ja toiminnastaan palautetta – työntekijästä ylimpään johtoon saakka. Sinulla on vastuu siitä, millaista palautekulttuuria itse työpaikallasi viljelet. Voit myös vaikuttaa siihen, paljonko itse saat palautetta. "Mitä kylvät, sitä niität." 

Pidän paljon valmennuksia ja webinaareja aiheesta. Käymme läpi ratkaisukeskeisesti käytännön keinoja korjaavaan palautteeseen. Viisi teemaa, joista rakastan puhua näissä valmennuksissa:

  1. Onnistunut palautetilanne: Mikä on salaisuus?
  2. Kehu, kiitos, kannustus: Voiko hyvää antaa liikaa?
  3. Korjaava palaute: Miten teen sen ratkaisukeskeisesti?
  4. Palautteen vastaanottaminen: Miten hyväksyn kehun ja kritiikin?
  5. Oma kehittyminen: Askeleet paremmaksi ihmisten kohtaajaksi

Nappaa sinäkin tästä sinulle sopivimmat vinkit ja kokeile niiden teho heti tänään töissä tai kotona!

Kyllä työ tekijäänsä kiittää – vai kiittääkö?

Palautekulttuurissamme on paljon kehitettävää. Usein työpaikalla ajatellaan, että palautteen antaminen on vain esihenkilön tehtävä. Palautteen saaminen voi olla vain muutaman etuoikeus. Emme osaa vastaanottaa edes kehuja toista arvostavasti, koska olemme mestareita itsemme vähättelyssä. Missä on vika, jos palaute ei tuota toivottua muutosta?

(Työ)elämässä uuden oppiminen vaatii korjaavaa palautetta vanhoista toimintatavoista.

Mutta miten tehdä se niin, ettei toiselta pääse itku?

8 keinoa parempaan palautteeseen 

1. Luo luottamusta jatkuvasti ihmisiin, joille annat palautetta. Jatkuva arkinen palautteenanto myös luo luottamusta! Positiivisen psykologian tutkija Barbara Fredrikssonin mukaan positiivista palautetta tulee antaa vähintään kolminkertaisesti, mielellään seitsemänkertaisesti korjaavaan palautteeseen nähden.

2. Nosta kissa pöydälle heti. Tiimisi oppii, että sinuun voi luottaa – kannustat aidosti ja korjaat toimintaa heti tarpeen tullen. Kenenkään ei tarvitse jännittää palautetilanteita, kun ne ovat luonteva osa työpaikan arkea.

3. Käytä ME-sanaa. ”Mitä me voisimme yhdessä tehdä tälle asialle, jotta se menisi parempaan suuntaan? Miten minä esihenkilönäsi voin auttaa ja tukea sinua tässä asiassa parhaiten? Miten me onnistumme tässä yhdessä?”

4. Aloita palaverit positiivisesti: Jokaisen tiimipalaverin alussa voi jakaa jonkun hyvän asian kuluneesta viikosta tai kollegastaan. ”Mistä haluat tällä viikolla kiittää kollegaa?” Palautetaitoja voi treenata töissä joka päivä!

5. Kysy ja kuuntele. Ennen kuin annat korjaavaa palautetta, pyydä aina ensin henkilöä itse arvioimaan omaan toimintaansa. Useimmiten hän oivaltaa jo asian, ennen kuin annat edes palautetta. Pääsette suoraan miettimään käytännön ratkaisuja.

6. Rauhoita itsesi ja suunnittele korjaava palaute etukäteen. Pohdi miksi ja miten haluat antaa palautteen juuri tälle henkilölle.

7. Käytä ratkaisukeskeistä menetelmää: Luo yhteys, kerro havainnoistasi (älä tulkinnoistasi), esitä ongelman sijaan toiveesi jatkoa ajatellen, kiteytä uuden toimintatavan hyödyt, ja kannusta henkilöä eteenpäin. Osoita, että uskot häneen ja olet hänen puolellaan.

8. Vältä MUTTA sanaa, kun annat korjaavaa palautetta. Käytä mutta-sanan tilalla ilmaisua JA. ”Olet tehnyt huikeaa työtä tämän raportin kanssa, ja tässä budjettisuunnittelussa toivoisin sinulta jämäkämpää otetta.”

Kirjoittaja:

Riikka Pajunen, Ratkaisukeskeinen uravalmentaja, Montevista Oy:n toimitusjohtaja.


Vinkki: Helppo keino hyvän palautteen antamiseen on kaikille avoin ja maksuton Kehu-palvelu, jossa voit yllättää kaverin tai kollegan iloisesti. Kaveri saa ilmoituksen lähettämästäsi kehusta sähköpostitse. 

Lisää aiheesta: Työelämä

Eläkeuudistus vahvistaa rahoitusta ja julkista taloutta

Työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelutulos eläkeuudistuksesta on hyväksytty ja uudistus etenee seuraavaksi säädösvalmisteluun. Akavaa neuvotteluissa edustaneet Katri Ojala ja Eugen Koev kertovat, mitä tuore eläkeuudistus sisältää ja mihin se vaikuttaa.

Lue lisää

Missä luuraat, työehtosopimus?

Palkankorotusten lisäksi tavoittelemme tes-neuvotteluissa hyvinvointia jäsenillemme esimerkiksi vuosilomakertymien yhtenäistämisellä ja lauantailaskennasta luopumisella. Irtisanomissuojan heikentämistä me Tradenomit emme hyväksy.

Lue lisää

Kuntien kelpoisuusvaatimukset kuntoon - Tuleva kunta- ja aluepäättäjä, rekrytoidaanhan teillä oikein?

Rekrytointi-ilmoituksessa kerrotut kelpoisuusvaatimukset määrittävät millaisella osaamisella tehtävään voi tulla valituksi. Erityisesti julkisen sektorin työtehtävissä vaatimusten täyttäminen on ehdotonta. Liian usein vaatimuksilla rajataan ulkopuolelle tehtävään erinomaisesti tai jopa parhaiten sopiva henkilö. Huomioidaanko kuntanne rekrytoinneissa hakijat sekä ammattikorkeakouluista että yliopistoista?

Lue lisää

Kuvaava nimike ylemmälle ammattikorkeakoulututkinnolle: YAMK vai maisteri (amk)?

YAMK-tutkinto täyttää ensi vuonna jo 20 vuotta, mutta turhan moni kansalainen ei tiedä siitä juuri mitään. Tutkinto on kuitenkin menestynyt ”tutkan alapuolella”, sillä suurin osa tradenomi YAMK-tutkinnon suorittaneista – tai sitä opiskelevista – uskoo tutkinnon edistävän oman osaamisen lisäksi myös työuralla etenemistä.

Lue lisää

Rahanarvoisia etuja opiskelijajäsenille

Danske Bankin uudet opiskelijajäsenille tarkoitetut edut voivat auttaa säästämään pitkän pennin. Pankin tarjoamat uudet edut sisältävät markkinoiden kattavimman paketin opiskelijoille.

Lue lisää