Kuinka puuttua epäasialliseen käytökseen työpaikalla?
14.5.2024 | Hyvinvointi
1. Opi tunnistamaan epäasiallinen käytös
Moni törmää työpaikallaan käytökseen, joka tuntuu syystä tai toisesta epäasialliselta tai muuten ei-hyväksyttävältä. Epäasiallinen käytös on toimintaa, joka ei ole oman työroolin tai omien työvelvollisuuksien mukaista. Usein tällainen käytös on myös tarkoituksellista, järjestelmällistä tai jatkuvaa, yleisten käyttäytymistapojen vastaista käytöstä toista kohtaan. Esimerkiksi seksuaalinen häirintä tai ulkopuolelle jättäminen ovat tällaista toimintaa.
Kaikki tilanteet, jotka eivät tunnu mukavilta, eivät kuitenkaan välttämättä ole epäasiallista käytöstä. Esimerkiksi työpaikalla sattunut väärinkäsitys tai se, ettei työntekijä ole työnantajan antamasta ohjeistuksesta samaa mieltä, ei ole epäasiallista käytöstä.
2. Epäasialliseen käytökseen täytyy aina puuttua
Jos työpaikalla huomaa epäasiallista käytöstä, on tärkeää osata tunnistaa tilanne, vaikka se ei koskettaisi suoraan itseä. Jos mahdollista, epäasiallinen käytös kannattaa pyrkiä keskeyttämään. Samalla voi kysyä suoraan, mitä eri osapuolet tilanteesta ajattelevat. On tärkeää, ettei omalla puhumattomuudellaan tai tekemättömyydellään mahdollista sitä, että epäasiallinen käytös voi jatkua. Jokaisen työntekijän vastuu on tarttua kiperiin tilanteisiin tarvittaessa.
3. Tilanne ratkeaa harvoin itsestään
Jos työpaikalla joutuu itse epäasiallisen käytöksen kohteeksi, itseään ei kannata jäädä syyttämään. Kukaan ei ansaitse epäasiallista kohtelua. Mikäli mahdollista, ilmoita aina ensin sinua loukanneelle henkilölle, että et hyväksy hänen toimintaansa. Jos epäasiallinen kohtelu jatkuu, ilmoita asiasta esihenkilöllesi tai muulle työnantajan edustajalle. Tapahtunutta voi myös peilata työsuojeluvaltuutetun tai luotettavan ystävän kanssa.
Jos huomaat, että olet itse käyttäytynyt työpaikalla epäasiallisesti, on tärkeää pysähtyä kuuntelemaan toisen osapuolen näkemys. Pyydä anteeksi ja pahoittele, mutta älä mitätöi toisen kokemusta tai kuittaa sitä pelkällä anteeksipyynnöllä. Tilanteesta täytyy pyrkiä ottamaan opiksi.
4. Vastuu on sekä työnantajalla että työntekijällä
Vastuu tilanteesta tilanteen selvittämisestä kestävällä tavalla on työnantajalla, etenkin silloin, kun epäasialliseen käytökseen liittyy terveyshaittaa tai vaaraa.
Jokainen vastaa omasta työkäyttäytymisestään itse. Epäasiallista käytöstä ei koskaan kannata selitellä huumorilla, eikä ratkaisutoimenpiteenä voi olla toimenpiteiden kohdistaminen henkilöön, joka on ollut epäasiallisen käytöksen kohteena. Työnantajan tulee käsitellä asia johdonmukaisella, rakentavalla tavalla.
Vinkit antoi Työturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Seija Moilanen.
Teksti: Pi Mäkilä
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
Psykologin neuvot epäonnistumisen selättämiseen
Kuinka pärjään hankalissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa?
Lisää aiheesta: Hyvinvointi
Mielekäs työelämä – työpaikoilla tarvitaan tekoja mielenterveyden tukemiseksi
Mielenterveysperusteisten poissaolojen kasvu työelämässä jatkuu yhä. Suunta on syytä saada kääntymään mahdollisimman pikaisesti. Miten työntekijöiden mielenterveyttä ja jaksamista voidaan tukea työpaikoilla?
Käännä epävarmuus mahdollisuudeksi työelämässä
Ailahteleva maailmantilanne lisää epävarmuutta, eikä työelämässäkään säästytä tuulisilta ajoilta. Epävarmuus voi kuitenkin olla samanaikaisesti sekä mörkö että voimavara.
Näin selviät marraskuun pimeydestä
Väsyttääkö marraskuun pimeys? Psykologi jakaa vinkit marraskuun pimeydestä ja lyhyistä päivistä selviämiseen.
Työnhaku ja jaksaminen - Miten johdan itseäni työnhaussa?
Työnhakuun kannattaa asennoitua maratonina, eikä 100 metrin pikamatkana. Poimi talteen psykologin vinkit motivaation säilyttämiseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen työnhaussa.
Aikaa ajattelulle - Näin lisäät arkeesi ajattelun paikkoja
Ilman ajattelua ajautuu automaatioon. Työpäivät täyttyvät kokouksista, pikkusälästä ja asiasta toiseen suorittamisesta. Luovuus ja ongelmanratkaisu vaativat kuitenkin aikaa ajattelulle. Näillä ammattimentorin vinkeillä aikaa ajattelulle kiireen keskellä.