Mitä on jargon? Miten työelämän viestinnästä saadaan selkeää? Asiantuntija vastaa

14.10.2024 | Ura

Kun ongelmista puhutaan haasteina ja ovesta liikkumisratkaisuna, on kyse jargonista. Työelämän jargon levittäytyy yhä laajemmalle aina asiakasviestintään asti. Jargon on ongelma varsinkin silloin, jos kukaan ei enää ymmärrä, mitä organisaatiossa oikeasti tehdään.

Osallistaminen, ketteryys, muutoskyvykkyys. Kuulostaako tutulta? Kyse on jargonista ja se herättää tunteita työelämässä. Jargon on abstraktia, höttöistä kieltä, josta puuttuvat konkreettiset esimerkit.

Jargon on abstraktia, höttöistä kieltä, josta puuttuvat konkreettiset esimerkit.

Sanakirjassa jargon määritellään ammattislangiksi, joka yhdistää tietyn alan osaajia, kuten hitsaajia tai lääkäreitä. Kun jargonia käytetään ammattislangin tavoin, se toimii sosiaalisena liimana tai tehostaa työskentelyä – esimerkiksi kun tietty lyhenne on saman alan ihmisille tuttu.

Jargonin käyttö ja merkitys on kuitenkin laajentunut, kertoo viestintästrategi Laura Niemi. Hän on kirjoittanut jargonia käsittelevän, tänä vuonna ilmestyneen tietokirjan nimeltä Työelämän tyhjänpuhujat.

– Jargon on nykyään myös kehittämisen kieltä. Siihen lainataan aineksia eri aloilta, kuten taloudesta, tekniikasta ja luonnontieteistä, sanoo Niemi.

Työelämän jatkuva muutospaine johtaa monissa organisaatioissa ajatukseen, että termistöä laventamalla on helpompi uudistaa toimintaa. Näin sellaiset sanat kuin ekosysteemi ja muutoskyvykkyys saavat uudenlaisia käyttötarkoituksia ja leviävät erilaisiin työympäristöihin.

Onko jargon hyvä vai paha?

Niemi sanoo, että keskustelu kielestä typistyy helposti hyvä–paha-akselille.

– Jargonia pidetään todella isona uhkana. Sen ajatellaan sumentavan ajattelua sekä heikentävän kielitaitoa ja kielellistä luovuutta.

Jargon on kuitenkin tullut jäädäkseen, sillä elämme yhteiskunnassa, jossa tehdään paljon asiantuntijatyötä.

– Työelämässä pelataan nykyään paljon kielellä ja käsitteillä. Kun alamme suhtautua jargoniin käytännöllisesti, eikä vaan ilmiönä, jota päivitellään, niin osaamme käyttää sitä hyödyksi.

Ongelmia tulee, kun työelämän muutoshankkeissa tehtyä työtä aletaan panna toimeen. Silloin ollaan tekemisissä työntekijöiden kanssa, jotka eivät ole tottuneita kehittäjien käyttämään jargoniin.

– Työntekijöitä voi ärsyttää, että miksi meitä taas osallistetaan johonkin, sanoo Niemi. 

Jargonille on tyypillistä se, että lauseista puuttuvat ihmiset, jotka tekevät jotakin.

Jargonille on tyypillistä se, että lauseista puuttuvat ihmiset, jotka tekevät jotakin.

Yksittäisten sanojen lisäksi oleellista on, millaisia kokonaisuuksia sanat muodostavat. Jargonille on tyypillistä se, että lauseista puuttuvat ihmiset, jotka tekevät jotakin. Organisaation strategiassa kenties puhutaan inhimillisistä kyvykkyyksistä mutta työntekijät ja heidän panoksensa eivät teksteissä näy. Silloin uuden strategian esittelytilaisuudessa työntekijä voi tuntea olonsa mitättömäksi ja se voi johtaa esimerkiksi motivaatio-ongelmiin.

Ongelmia tulee myös, jos kehittäjien kieli päätyy asiakasteksteihin. Niissä voidaan puhua esimerkiksi liikkumisratkaisuista, kun oikeasti kyse on busseista.

– Vaatii asennemuutosta, että pystyy ajattelemaan tekstiä vastaanottajan näkökulmasta. Kun omaan jargoniin tottuu, niin vastaanottajan asemaan asettuminen on entistä vaikeampaa.

Näin työpaikalla käytetystä kielestä saadaan selkeämpää

Tilanne voi olla kiusallinen, jos työkaverin tai esihenkilön puhe on jatkuvasti höttöistä jargonia.

– Olen omalla työpaikallani joskus keskeyttänyt ja kysynyt, että mitä tuo tarkoittaa käytännössä, sanoo Niemi.

Tarkoitus ei ole nolata ketään. Konkreettisen esimerkin pyytäminen ei kyseenalaista omaa eikä puhujan asiantuntemusta. Joskus voi kuitenkin käydä ilmi, että puhuja ei itsekään tiedä, mitä haluaa sanoa.

– Se voi olla herätys puhujalle, varsinkin, jos käytännön esimerkkiä jaksaa kysyä riittävän usein.

Niemi kehottaa puhumaan viestintätiimin jäsenten tai vaikka oman esihenkilön kanssa, jos huomaa, että jargon on yleinen ilmiö työpaikalla.

– Jargoniin liittyvät havainnot voivat paljastaa isoja ongelmia työyhteisössä. Saattaa olla, että koko organisaatiossa edes johto ei ole selvillä siitä, minkälainen työpaikan halutaan olevan. Mitä lopulta tarkoittavat hienot täkysanat strategian arvoissa, kun puhutaan esimerkiksi osallisuudesta?

Työpaikalla käytetyn kielen selkeyttämiseksi voi järjestää koulutusta tai työpajoja. Jokaisella työntekijällä voisi myös olla nimetyt, erityyppisissä tehtävissä työskentelevät työkaverit, joiden kanssa voisi lukea tekstejä ristiin.

Jos taas kiinnittää huomion siihen, että joku kollegoista viestii selkeästi, hänen tapaansa käyttää kieltä voi nostaa esille hyvänä esimerkkinä. Selkeän kielen käytäntöjä voi esitellä esimerkiksi sopivissa kohdin palaverissa tai intrassa. Jos hyvin käy niin selkeästä kielestä alkaa muodostua vallitseva käytäntö.

3 x Vinkit ymmärrettävään kieleen

Ennen kuin kirjoitat tai puhut, kirkasta itsellesi, mitä haluat sanoa.

Ennen kuin kirjoitat tai puhut, kirkasta itsellesi, mitä haluat sanoa.

1. Et kirjoita itsellesi

Mieti missä tilanteessa viestit, kenelle viestit ja mitä keinoja siinä käytät. Yritä miettiä tekstiä vastaanottajan näkökulmasta.

2. Mene ruohonjuuritasolle

Viestejä voi selkeyttää esimerkiksi lähettämällä asiakkaille kyselyjä tai tekemällä käyttäjätestausta. Niistä saadun palautteen avulla voi saada isoja ahaa-elämyksiä.

3. Hyödynnä asiakaspalvelijoiden kokemusta

Kysy asiakastyötä tekeviltä, millä tavalla he kertovat tuotteista ja palveluista. Millainen kieli heidän mielestään on asiakkaille ymmärrettävää?


Teksti: Sanna Leskinen. Juttu julkaistu Tradenomi-lehdessä 3/2024, lue lehti täällä!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Miten kehittää omaa osaamista? Lue psykologin neuvot

Aikaa ajattelulle - Näin lisäät arkeesi ajattelun paikkoja

Psykologin neuvot epäonnistumisen selättämiseen

Lisää aiheesta: Ura

Kun esihenkilörooli kiehtoo, mutta epäröit – asiantuntijasta esihenkilöksi

Oletko sinäkin miettinyt, voisiko nyt olla oikea hetki ottaa askel eteenpäin ja tavoitella esihenkilöroolia? Miten pääsen esihenkilöksi ilman aiempaa kokemusta? Lue ammattimentorin vinkit!

Lue lisää

Erotu työnhaussa – näin saat headhunterin soittamaan sinulle

Headhunterin soitto voi avata aivan uudenlaisen näkymän uralle. Mutta mikä saisi headhunterin lähestymään juuri sinua?

Lue lisää

CV uudella tavalla: erotu työnhaussa ansioluettelon avulla

Kuinka erottua muiden hakijoiden joukosta? Miten CV:stä saa mielenkiintoa herättävän? Lue ammattilaisen vinkit!

Lue lisää

Miten kehittää omaa osaamista? Lue psykologin neuvot

Muuttuvassa työelämässä työntekijän osaamisen kehittäminen on edellytys pitkälle työuralle. Mutta miten onnistua ja torpata esteet? Psykologi Hanna Siefen kertoo, miten voi itse edistää oman osaamisen kehittämistä.

Lue lisää

Mitä menestys tarkoittaa juuri sinulle?

Omien tavoitteiden ja itselle sopivan menestymisen tavan miettiminen ei välttämättä onnistu omin avuin. Silloin katse kannattaa kääntää ihmisiin, joiden kokee menestyneen. Lue menestyksestä kirjan kirjoittaneen Jari Hietaniemen haastattelu, josta saat vinkkejä oman menestyksen tavan ja motivaation löytämiseen.

Lue lisää