Näin otat muut huomioon hybridityössä
21.11.2024 | Työelämä
Hybridityö helpottaa parhaimmillaan työn ja arjen yhteensovittamista, mutta saattaa luoda haasteita työyhteisön vuorovaikutukseen. Hybridityössä toimivaa vuorovaikutusta voi edistää esimerkiksi keskittymällä siihen, kuinka ottaa muut huomioon.
1. Muista rupattelutuokiot
Etätyössä tiimin jäsenten vuorovaikutus voi jäädä tehtäväkeskeiseksi. On hyvä sopia, milloin ja miten usein tiimin jäsenet tapaavat toimistolla. Toimistopäiviä olisi parasta pitää silloin, kun esihenkilö ja muut tiimin jäsenet ovat paikalla. Hybridityössä pitää nähdä vaivaa yhteenkuuluvuuden tunteen rakentamiseksi. Voisiko esimerkiksi kahvitaukokeskusteluja käydä virtuaalisesti ja vapaamuotoisille rupattelutuokioille järjestää aikaa chatissa? Sopia pitää myös siitä, miten uudet työntekijät voivat tutustua tiimin jäseniin.
2. Huomioi yksityisyyden suoja
Yhteistyö on helpompaa, kun kaikille osallistujille on selvää, mitkä kokoukset ovat lähikokouksia ja mihin voi osallistua myös etänä. Työvälineet ja -paikka pitäisi valita etäkokouksen luonteen mukaan ja siksi kokouskutsussa tulisi kertoa, mitä osallistujilta odotetaan. Esimerkiksi tiedotustilaisuutta voi kuunnella vaikkapa junassa. Etätyöskentelypaikan pitää olla rauhallinen, jotta taustahäly ei häiritse yhteisiä keskusteluja. Yksityisyyden suoja on myös varmistettava – erityisesti, jos kokouksessa käsitellään luottamuksellisia tietoja.
3. Käytä tämän päivän työvälineitä
Työelämän muutos vaatii toimintatapojen muutosta. Jotkut työntekijät käyttävät edelleen työryhmäsovellusten sijaan sähköpostia työyhteisön sisäisessä keskustelussa ja sähköpostiketjut venyvät pitkiksi. Syy voi olla osaamisen puute tai halu pitäytyä vanhassa, koska se on itselle helpompaa. Jotta hybridityö olisi tehokasta, on syytä hyödyntää organisaation suosittelemia sovelluksia.
4. Ratkaise ongelmatilanteet yhdessä
Yhteisten linjausten lisäksi organisaatiossa tarvitaan riittävästi vapautta sopia tiimikohtaisesti toimistolla ja etänä työskentelystä. Tiimin jäsenten voi kuitenkin olla vaikea sitoutua käytäntöihin, jos esihenkilö päättää ne yksin. Työ sujuu hyvin, kun tiimin jäsenet ymmärtävät etäisyyden tuomat haasteet ja haluavat yhdessä etsiä ratkaisuja niihin. Erityisen tärkeää on löytää tasapaino sen välillä, mitä itse haluaa ja mikä on hyväksi yhteistyölle.
Vinkit sujuvaan hybridityöhön antoi Timanttia Consultingin toimitusjohtaja ja tietokirjailija Ulla Vilkman.
Teksti: Sanna Leskinen
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
Mielekäs työelämä – työpaikoilla tarvitaan tekoja mielenterveyden tukemiseksi
Vahvista ihmislähtöisyyttäsi suunnitelmallisuuden avulla
Työelämä tarvitsee radikaalisti myönteisen asennemuutoksen vanhempainvapaisiin
Lisää aiheesta: Työelämä
Irtisanomissuojan heikentäminen passivoi työyhteisöjä
Jos lainsäädäntö toteutuu esitetyllä tavalla, työntekijöille voi tulla lähtö työsuhteesta aiempaa heppoisimmilla perusteilla, ilman sitä painavaa syytä. Yksi ennakoimaton lopputulos irtisanomissuojan heikentämiselle voi olla työyhteisöjen passivoituminen. Koko lakihanke oli alunperinkin perusteluiltaan hataralla pohjalla.
Työelämä muuttuu vauhdilla - miksi vuosilomalaki laahaa perässä?
Työelämä muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Samalla uudet sukupolvet haastavat perinteisiä käsityksiä työurasta. Vuosilomalaki on kuitenkin jämähtänyt vuosikymmenten taakse ja vaatii reipasta ravistelua, jotta se tukee työssäkäyvien hyvinvointia.
Psykologin vinkit: Huomioi neurodiversiteetti työelämässä
Mitä neuromoninaisuus tarkoittaa? Miten sinä itse onnistut huomioimaan neurodiversiteetin parhaalla mahdollisella tavalla omassa työyhteisössäsi?
TE-palvelut siirtyvät kunnille 1.1.2025
Työ- ja elinkeinotoimistot lakkautetaan vuoden 2025 alussa. Jatkossa työttömän ja työnhakijan palvelut tarjoaa oma kotikunta tai useamman kunnan muodostama työllisyysalue.
Kiireen kulttuuri vie työstä tehon - terveisiä teknologia-alan tulevaisuusvuoropuhelusta
Teknologia-alan toimijat hakevat ratkaisuja työhyvinvoinnin ja tuottavuuden parantamiseen. Tulevaisuusvuoropuhelussa keskusteltiin organisaatiokulttuurin roolista työssä jaksamisessa ja kiireen tunnun luomisessa.