Näin otat muut huomioon hybridityössä

21.11.2024 | Työelämä

Hybridityö helpottaa parhaimmillaan työn ja arjen yhteensovittamista, mutta saattaa luoda haasteita työyhteisön vuorovaikutukseen. Hybridityössä toimivaa vuorovaikutusta voi edistää esimerkiksi keskittymällä siihen, kuinka ottaa muut huomioon.

1. Muista rupattelutuokiot

Etätyössä tiimin jäsenten vuorovaikutus voi jäädä tehtäväkeskeiseksi. On hyvä sopia, milloin ja miten usein tiimin jäsenet tapaavat toimistolla. Toimistopäiviä olisi parasta pitää silloin, kun esihenkilö ja muut tiimin jäsenet ovat paikalla. Hybridityössä pitää nähdä vaivaa yhteenkuuluvuuden tunteen rakentamiseksi. Voisiko esimerkiksi kahvitaukokeskusteluja käydä virtuaalisesti ja vapaamuotoisille rupattelutuokioille järjestää aikaa chatissa? Sopia pitää myös siitä, miten uudet työntekijät voivat tutustua tiimin jäseniin.

2. Huomioi yksityisyyden suoja

Yhteistyö on helpompaa, kun kaikille osallistujille on selvää, mitkä kokoukset ovat lähikokouksia ja mihin voi osallistua myös etänä. Työvälineet ja -paikka pitäisi valita etäkokouksen luonteen mukaan ja siksi kokouskutsussa tulisi kertoa, mitä osallistujilta odotetaan. Esimerkiksi tiedotustilaisuutta voi kuunnella vaikkapa junassa. Etätyöskentelypaikan pitää olla rauhallinen, jotta taustahäly ei häiritse yhteisiä keskusteluja. Yksityisyyden suoja on myös varmistettava – erityisesti, jos kokouksessa käsitellään luottamuksellisia tietoja.

3. Käytä tämän päivän työvälineitä

Työelämän muutos vaatii toimintatapojen muutosta. Jotkut työntekijät käyttävät edelleen työryhmäsovellusten sijaan sähköpostia työyhteisön sisäisessä keskustelussa ja sähköpostiketjut venyvät pitkiksi. Syy voi olla osaamisen puute tai halu pitäytyä vanhassa, koska se on itselle helpompaa. Jotta hybridityö olisi tehokasta, on syytä hyödyntää organisaation suosittelemia sovelluksia.

4. Ratkaise ongelmatilanteet yhdessä

Yhteisten linjausten lisäksi organisaatiossa tarvitaan riittävästi vapautta sopia tiimikohtaisesti toimistolla ja etänä työskentelystä. Tiimin jäsenten voi kuitenkin olla vaikea sitoutua käytäntöihin, jos esihenkilö päättää ne yksin. Työ sujuu hyvin, kun tiimin jäsenet ymmärtävät etäisyyden tuomat haasteet ja haluavat yhdessä etsiä ratkaisuja niihin. Erityisen tärkeää on löytää tasapaino sen välillä, mitä itse haluaa ja mikä on hyväksi yhteistyölle.


Vinkit sujuvaan hybridityöhön antoi Timanttia Consultingin toimitusjohtaja ja tietokirjailija Ulla Vilkman.

Teksti: Sanna Leskinen

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Mielekäs työelämä – työpaikoilla tarvitaan tekoja mielenterveyden tukemiseksi

Vahvista ihmislähtöisyyttäsi suunnitelmallisuuden avulla

Työelämä tarvitsee radikaalisti myönteisen asennemuutoksen vanhempainvapaisiin

Lisää aiheesta: Työelämä

Vahvista ihmislähtöisyyttäsi suunnitelmallisuuden avulla

Ammattimentorin vinkit ihmislähtöisyyden vahvistamiseen omassa työssäsi!

Lue lisää

Muutosneuvottelut työpaikalla - mitä on hyvä tietää?

Työnantajan on aloitettava muutosneuvottelut jo, kun toimenpiteitä harkitaan. Muutosneuvottelut kestävät yleensä 14 päivää tai 6 viikkoa. Muutosneuvottelut voivat johtaa esimerkiksi irtisanomisiin, lomautuksiin, osa-aikaistamisiin tai työsopimuksen olennaisten ehtojen yksipuoliseen muuttamiseen.

Lue lisää

Julkisella sektorilla edessä paineinen neuvottelukierros

Kunnissa ja hyvinvointialueilla työskentelevän henkilöstön työ- ja virkaehtosopimukset ovat voimassa huhtikuun 2025 loppuun saakka. Valmistautuminen työehtosopimusneuvotteluihin on jo käynnistynyt.

Lue lisää

Tekoäly tietotyössä – kaikki mukaan innostavaan yhteiskehittämiseen

Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet tunnistamalla ja näihin yhteisöllisesti tarttumalla tietotyöstä voidaan tehdä tekijöilleen mielekkäämpää, innostavampaa ja luovempaa, ja siten edistää työhyvinvointia.

Lue lisää

Työelämä tarvitsee radikaalisti myönteisen asennemuutoksen vanhempainvapaisiin

Kati Huovinmaa pureutuu Työelämäkorjaamossa työelämän tärkeään teemaan: vanhempainvapaaseen. Tukemalla vanhempainvapaita ei tueta vain työntekijöitä, vaan myös lapsia – tulevaisuuden yhteiskunnan jäseniä.

Lue lisää