Näin rakennat henkilöbrändiäsi somessa – social selling pähkinänkuoressa

24.10.2019

Social selling eli sosiaalinen myynti on ilmiö, jonka perusteet jokaisen myynnin ja markkinoinnin parissa toimivan kannattaa osata.

Laura Pääkkönen, Suomen ensimmäisen B2B-vaikuttajamarkkointitoimisto Bonfire Agencyn co-founder ja toimitusjohtaja ja social selling-valmentaja, määrittelee social sellingin seuraavasti:

– Sosiaalinen myynti on pitkäjänteistä vaikuttamista, luottamuksen rakentamista ja suhteiden luomista uusissa sosiaalissa verkostoissa ja kanavissa. Kyse on henkilöbrändin rakentamisesta ammatillisessa somessa, etenkin LinkedInissä ja Twitterissä. 

Laura Pääkkönen on valmentanut tuhansia asiantuntijoita ja myyjiä tulokselliseen Social Sellingin hyödyntämiseen ja tullut tunnetuksi suositun Social Selling –tietokirjan kirjoittajana.

Laura Pääkkönen on valmentanut tuhansia asiantuntijoita ja myyjiä tulokselliseen Social Sellingin hyödyntämiseen ja tullut tunnetuksi suositun Social Selling –tietokirjan kirjoittajana.

Sosiaalinen myynti on toimintatapa, jonka avulla profiloidutaan oman alan asiantuntijana ja tuodaan omaa asiantuntemusta esiin omalle verkostolle. Tarkoitus ei ole tehdä nopeita kauppoja tai myyntiä somessa, spämmätä taustaorganisaation sisältöä seuraajille tai pitää tylsää monologia omista tuotteista.

Sen sijaan olennaista on aito vuoropuhelu sekä oman osaamisen jakaminen. – Vanhan myynnin ohjenuoran “always be closing” voisi korvata ohjeistuksella “always be helping”, Pääkkönen toteaa. Sosiaalisessa myynnissä fokus on siinä, miten voi olla avuksi muille, ei niinkään siinä, miten voisi itse hyötyä omasta verkostostaan. Lopputuloksena on usein win-win-tilanne.

Näin rakennat omaa henkilöbrändiäsi:

  1. Valitse tietty aihe, jossa haluat profiloitua asiantuntijana ja ala tehdä postauksia aktiivisesti ja systemaattisesti. Hae aiheita esimerkiksi asiakkaiden yleisimmin kysymistä kysymyksistä tai kysy organisaatiosi viestinnästä, mitkä aiheet keräävät klikkejä. Mieti ennen julkaisua ydinviestisi ja pyri tiivistämään se kristallinkirkkaaksi. Tarinallisuus ja yllätysmomentti toimivat usein, jos ne sopivat aiheeseen.
  2. Muista, että ihmiset kiinnostavat enemmän kuin organisaatiot. Esimerkkinä tästä ovat LinkedIn-vaikuttajat, joilla on tuplasti enemmän seuraajia kuin taustaorganisaatioillaan. Usein vaikuttavimmat henkilöt pystyvät puhumaan myös vaikeista tai “noloista” asioista, joka tekee henkilöstä inhimillisen ja herättää vastakaikua. Mieti, kuinka paljon haluat valottaa omaa persoonaasi vai pysytteletkö asiantuntijaroolissa.
  3. Kasvata verkostoasi. Mitä enemmän verkostoa, sitä enemmän postauksillasi on näkyvyyttä. Vaikka monet seuraajat eivät välttämättä anna mitään signaaleja itsestään, he kuitenkin näkevät viestisi ja vaikuttuvat siitä. Käy läpi julkaisujesi tykkääjät ja laita rohkeasti kontaktipyyntö heille, joita et vielä tunne. Lisää pyyntöösi  LinkedInissä lyhyt saate, jolloin jäät vielä paremmin mieleen.
  4. Ole rohkea ja aktiivinen. Jos alan parhaat asiantuntijat ovat hiljaa somessa, pääsevät muut hallitsemaan keskustelua – ilman sinua. Luota itseesi ja asiantuntemukseesi ja tuo sitä esille pitkäjänteisesti. Someen mahtuu vielä paljon lisää vaikuttavia henkilöbrändejä.

Vinkit antoi Laura Pääkkönen Tradenomien jäsenille järjestetyssä Social selling ja henkilöbrändin rakentaminen -koulutuksessa.

Teksti: Maarit Laakso
Kuva: Jani Utriainen