Miten saada hybridityöstä tehokasta? Katso asiantuntijan vinkit!
9.2.2024 | Ura
Tuntuuko hybridityön tekeminen tehottomalta? Katso asiantuntijan vinkit sen tehostamiseksi!
1. Organisoi työsi blokkeihin
Työn organisointi blokkeihin on hyvä tapa saada tehokuutta hybridityöhön. Jaa tehtävät sen mukaan, mitkä työt edellyttävät keskittymistä paikassa, jossa ei ole keskeytyksiä. Toiseen blokkiin kuuluvat ne työtehtävät, joissa tarvitset muiden apua tai osallistumista. Nämä tehtävät voit jakaa vielä kahteen blokkiin sen mukaan, hoituuko yhteistyö etätyövälineiden kautta vai tarvitaanko asioista neuvottelua kasvotusten.
2. Löydä työn flow
Kotitoimistolla tulee helposti pidettyä yhtä aikaa auki useita sähköisiä yhteydenpitokanavia. Jos saat sähköpostista, Teamsista, Slackista, WhatsAppista ja muista vastaavista sovelluksista koko ajan ilmoituksia uusista viesteistä, keskeytykset kasvattavat aivojen kognitiivista kuormitusta. Opettele pyhittämään häiriöttömiä hetkiä työlle ja sulje sähköiset kanavat, jotta löydät työn flown ja saat asioita aikaiseksi.
3. Työkuorman hallinta
Työkuorman hallinnassa auttaa se, että tunnistaa oman työn kannalta keskeiset asiat ja pyrkii vähentämään niitä, jotka eivät ole niin olennaisia. Katso töitäsi oman tehtäväkuvan ja tavoitteiden kautta: mitkä tehtävät tukevat tavoitteiden edistymistä. Opettele jättämään vähemmän tärkeät tehtävät myöhemmäksi tai jopa tekemättä. Tässä auttaa ajanhallinnan matriisi, joka jakaa työt osiin.Sen avulla hahmotat, mitä tehtäviä kannattaa ensimmäiseksi edistää. Ihan kaikkea sähköpostiin kilahtavaa ei tarvitse hoitaa.Hybridityössä muiden on vaikea hahmottaa, kuinka paljon sinulla on työtä. Kerro esihenkilölle, jos saat uuden tärkeän tehtävän, että jotain muuta on silloin siirrettävä valmistuvaksi sovittua myöhemmin tai jätettävä tekemättä. Voit pyytää esihenkilöltä apua töidesi priorisointiin, ja jos niitä on jatkuvasti liikaa, ota asia reippaasti esille hänen kanssaan.
4. Muista vapaamuotoinen vuorovaikutus
Työhön tulisi kuulua työasioista keskustelun lisäksi myös vapaamuotoista kanssakäyntiä työkavereiden kanssa. Toimistolla se onnistuu luontevasti, mutta etäyhteyksissä yhteisen ajan täyttää helposti pelkkä puhe työasioista. Työkavereihin tutustuminen ja ihmissuhteiden ylläpito on kuitenkin tärkeää myös työn kannalta, jotta syntyy yhteyttä ja luottamusta ihmisten välille. Se helpottaa yhteistyötä sekä tiedon ja ideoiden jakamista, ja tutkitusti ehkäisee ristiriitatilanteita.
Vinkit tehokkaampaan hybridityöhön antoi monipaikkaisen työn asiantuntija, tietokirjailija ja Timanttia Oy:n Consulting Oyt:n toimitusjohtaja Ulla Vilkman. Artikkeli julkaistu Tradenomi-lehdessä 4/2023. Teksti: Tarja Sinervo.
Lue myös
Miten valmistautua kehityskeskusteluun? Lue asiantuntijan vinkit!
Lisää aiheesta: Ura
Miten liitto auttaa irtisanottua?
Irtisanotuksi tuleminen on aina ikävä yllätys, joka tuo mukanaan epävarmuutta ja monenlaisia kysymyksiä. Tradenomiyhteisö on onneksi olemassa tällaisiakin tilanteita varten. Liitto tarjoaa sinulle jäsenmaksuusi sisältyvät kattavat palvelut, jotka helpottavat siirtymistä uuteen elämänvaiheeseen.
Mitä outplacement-valmennuksessa tapahtuu ja miksi valita juuri InHunt Group?
Jos työnantajasi tarjoaa muutosneuvottelujen kohteena olevalle henkilöstölle mahdollisuuden valita outplacement-kumppanin, Tradenomien jäsenenä sinulla on etuoikeus valmennuspalveluun InHunt Groupissa, jossa saat henkilökohtaisen tuen urasi seuraaviin askeliin Senior Headhunterilta.
Mistä apua työnhakuun?
Kun työnhaku sakkaa tai ura kaipaa uutta suuntaa, on aika tutustua Tradenomien työnhakua tukeviin palveluihin.
Kun esihenkilörooli kiehtoo, mutta epäröit – asiantuntijasta esihenkilöksi
Oletko sinäkin miettinyt, voisiko nyt olla oikea hetki ottaa askel eteenpäin ja tavoitella esihenkilöroolia? Miten pääsen esihenkilöksi ilman aiempaa kokemusta? Lue ammattimentorin vinkit!
Erotu työnhaussa – näin saat headhunterin soittamaan sinulle
Headhunterin soitto voi avata aivan uudenlaisen näkymän uralle. Mutta mikä saisi headhunterin lähestymään juuri sinua?