Blogi: Valittamisesta vaikuttamiseen
25.2.2021 | Hyvinvointi
Valittaminen on normaalia. Asioihin saakin olla tyytymätön. Meidänkin porukka valittaa monestakin asiasta: “opetuksen laatu on huonoa”, “kouluruoka on pahaa” ja “tiloissa on puutteita”. Avaamalla sosiaalisen median tulee sieltäkin useasti vastaan asioita, joista erityisesti opiskelijat valittavat. Suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan ilmaise tyytymättömyyttään huvikseen vaan valittamisen taustalla on halu ja tarve muutokselle. Ongelmana yleisessä valittamisessa on kuitenkin saamattomuus oikeasti vaikuttaa asioiden kehittymiseen.
Ikävä fakta on ettei esimerkiksi Jodelissa opetuksen laadusta valittaminen yleensä tuota tuloksia. Palaute harvemmin päätyy opetuksesta päättävien ihmisten korviin ja loppupeleissä anonyymillä palstalla vedetty valitusrinki ei ole se toimivin lähde palautteelle. Jokaisen lukijan kannattaa tässä kohtaa miettiä onko itse tehnyt mitään konkreettista niiden asioiden eteen, joista on tapana nostaa esille epäkohtia?
Mekin olemme tottakai valittaneet hyvinkin paljon asioista, mutta olemme myös pyrkineet konkreettisesti vaikuttamaan niiden korjaamiseen. Esimerkiksi käyttämällä päivästämme muutaman minuutin kurssien palautekyselyiden täyttämiseen ajatuksella, olemme varmistaneet äänemme kuuluvuuden sekä asioiden kehittymisen.
Jos sinulla opiskelijana on halua ja tahtoa yleisen valittamisen ohella lähteä vaikkapa kehittämään kouluruoan laatua, niin tiedätkö miten se voisi onnistua? Yksi hyvä esimerkki on opiskelijaravintoloiden sivuilla usein olevat palautelomakkeet, joihin voit jättää mielipiteesi. Myös oman paikallisyhdistyksesi tai opiskelijakuntasi kautta lähetetyt palautteet löytävät hyvin perille oikeaan osoitteeseen ja saavat vielä kuuluvan äänen taaksensa.
Ongelmat kouluissa eivät yleensä katoa, jos niitä ei tuoda esille oikeita kanavia pitkin ja tässä kohtaa on opiskelijoilla valtava velvollisuus ja mahdollisuus. Koulut teettävät vaihtelevin aikatauluin opiskelija- tai tyytyväisyyskyselyitä, joiden täyttäminen on erittäin tärkeää, sillä nämä ovat joissain tapauksissa ainoita keinoja, joiden kautta koulu kerää konkreettista dataa kehityskohteista. Kurssipalautelomakkeiden täyttäminen on äärimmäisen tärkeää, jotta asiat olisivat paremmin kurssin seuraavilla suorittajilla. Palautteenannossa on kuitenkin muistettava antaa nimenomaan rakentavaa palautetta ja mahdollisia kehitysideoita. Tämä voi auttaa nopeuttamaan muutosta ja varmistamaan muutoksen mielekkyyden.
Jos siis haluat valittaa asioista, on se täysin hyväksyttävää ja jopa terveellistä, mutta jos haluat konkreettista muutosta aikaiseksi tulee sinun itse pyrkiä vaikuttamaan siihen! Onhan valittaminen loppujen lopuksi täysin turhaa, jos asioiden muuttamisen eteen ei ole valmis tekemään mitään.
Maiju Jokihaara
Edunvalvonta
045 130 6223
maiju.jokihaara@tradenomiopiskelijat.fi
Aluevastuu: OUTO ry, ROTTA ry, TOKKO ry, KAATO ry, PeriKATO ry
Anna Poropudas
Edunvalvonta
044 055 7917
anna.poropudas@tradenomiopiskelijat.fi
Aluevastuu: Trombi ry, Jenkins, ry, LATO ry
Eppu Åberg
Vaikuttamisviestintä
040 414 7397
eppu.aberg@tradenomiopiskelijat.fi
Aluevastuu: Linkki ry, LapTOp ry, Klato ry
Lisää aiheesta: Hyvinvointi
Mielenterveys & raha
Opiskelijoita polkeva mielenterveyden kriisi on pitkään ollut suurena syynä valmistumisen viivästymiseen ja opintojen jälkeisiin uupumuksesta johtuviin sairauspoissaoloihin. Nämä ongelmat ovat jatkuvien kriisien myötä paisuneet suureksi yhteiskunnalliseksi haasteeksi.
Blogi: Yksin yhdessä.
Mitä jos tänään soittaisit kaverille kenen kanssa et ole jutellut pitkään aikaan?
Parempaa oloa opintoihin
Etäopintojen ja poikkeusaikojen keskellä hyvinvointia voi yrittää parantaa niin sosiaalisia suhteita vaalimalla kuin myötätunnon ja lempeyden keinoin. Arkiset rutiinit ja suunnitelmallisuus voivat olla avainasemassa poikkeusajan keskellä luovimisessa.
Tasa-arvon & sateenkaariyhteisön oikeuksien näennäinen toteutuminen korkeakoulukulttuurissa
Turvallisemman tilan periaatteet takaavat yhdenvertaisen kohtelun ja häiritsevästä käytöksestä vapaan tilanteen kaikille opiskelijoille korkeakoulujen tapahtumissa. Ne sisältävät yleiset normit siitä, kuinka toisia ihmisiä ei tulisi kiusata tai syrjiä. Niiden tarkoituksena on varmistaa kaikkiin ihmisiin kohdistuva yhdenvertainen kohtelu.
Kannanotto: Ammattikorkeakoulujen lähiopetus avattava kaikille tasapuolisesti
Tradenomiopiskelijat ovat huolissaan ammattikorkeakoulujen aikeista jatkaa etäopetusta syksyllä. Tradenomiopiskelijat ovat olleet etäopetuksessa kautta maan jo yli vuoden ja heidän henkinen jaksaminen sekä opiskelumotivaatio ovat kovilla.