Puheenjohtajien seminaari

15.9.2019

Elokuun viimeisenä viikonloppuna pääsimme starttaamaan aktiivisyksyä Turussa puheenjohtajaseminaarin merkeissä. Puheenjohtajaseminaarissa oli paikalla Tradenomiopiskelijoiden ja Tradenomien, sekä näiden jäsenyhdistysten puheenjohtajistoa ja toimijoita ympäri Suomea. Päivän agendana oli tällä kertaa brändiuudistus, maineenhallinta ja kriisiviestintä sekä syksyn tapahtumat aktiivikentällä. 

Aamu lähti mukavasti käyntiin yhteisen aamupalan merkeissä ja ehdimmekin vaihtamaan kuulumisia muiden opiskelija-aktiivien kanssa. Yhteiset vapaammat hetket ovat loistavaa aikaa ajatusten ja ideoiden vaihdolle, vanhojen ystävien kuulumisten vaihtoa unohtamatta.

Päivän tuli avaamaan Tradenomien puheenjohtaja Veli-Matti Peltolta, joka tervetulotoivotusten lisäksi antoi meille syvemmän katsauksen uuteen brändiin ja Tradenomien toiminnan tavoitteisiin. Tradenomien ja Tradenomiopiskelijoiden uusi brändi on aikaisempaan verrattuna hyvin rento ja moderni, joka näkyy myös toiminnassa. Halutaan olla vielä enemmän läsnä jäsenistölle ja luoda yhteisöllistä rintamaa tradenomien asian puolesta. Itselleni jäi vahvasti mieleen Veli-Matin toteamus siitä, että Tradenomit pyrkii olemaan edunvalvonnan edelläkävijä. Tämä on juuri se suunta, mitä itse tulevana tradenomina toivon. 

Maineenhallinnasta ja kriisiviestinnästä meille luennoi Tradenomien viestintäjohtaja Anu Väätänen. Anu käsitteli aihetta hyvin ajankohtaisesti, sillä someaikana oikeanlainen viestintä on erityisessä avainasemassa jokaisen yhdistyksen toiminnassa. Erilaisin esimerkein kävimme läpi yhdessä, miten erilaiset kriisit näkyvät ja miten niihin tulisi reagoida. Itse koin kaikista hyödyllisimmiksi ohjeet siitä, miten todellista maineeseen kohdistuvaa kriisitilannetta lähdetään purkamaan viestinnän keinoin. 

Anu esitteli meille samalla myös lisäkatsauksen uuteen brändiin ja saimme samalla kurkistuksen uuteen mainokseen, joka tulee näkymään kaikille nyt syksyn 2019 aikana. Oli muuten hyvä! Brändiuudistukseen liittyen pääsimme lounaan jälkeen toimimaan pienempiin ryhmiin jakautuneina workshoppeissa, joissa pohdimme uutta brändiä, sen luomia mahdollisuuksia ja hyödyntämistä opiskelijakentällä. Workshoppeissa oltiin yhtä mieltä siitä, että uusi brändi oli lähestyttävämpi ja opiskelijakentällä käytännöllisempi, ja samalla syntyi myös uuden ”no limits”-sloganin innoittamia haalarimerkkejä. 

Iltapäivällä pääsimme jäsenyhdistysten kesken pohtimaan alueellista toimintaamme workshopeissa. Edustamani Klato ry kuuluu itäiseen toimialueeseen yhdessä Mikkelin, Lappeenrannan, Lahden, Kuopion ja Joensuun jäsenyhdistysten kanssa. Kävimme yhdessä läpi syksyn tapahtumia ja toimintaa, sekä sovimme samalla myös hieman yhteistyökuvioita. Lopuksi kävimme kaikkien kesken läpi eri alueiden kuulumisia ja toimintaa. 

Iltaa pääsimme jatkamaan yhteisen illallisen merkeissä ja loppuillaksi oli ohjelman suunnitellut isäntämme Trade ry. Omalla kohdallani oli kuitenkin illallisen jälkeen aika hyvästellä muut ja kääntää auton nokka takaisin kohti Kouvolaa.

Päivä meni kyllä hujauksessa ja paljon uusia asioita jäi kotiin viemisiksi. Yhteiset seminaarit, tapahtumat ja järjestökoulutukset ovat kyllä jäsenyhdistystoiminnan tukiranka, josta saa taas uutta puhtia ja intoa yhdistyksen omaan alueelliseen toimintaan. Samalla luodaan myös loistava tiedonvälityskanava jäsenyhdistysten ja muun yhteisön välille. Tälläkin kertaa lähdin takaisin kotia kohti innostuneena ja ideoita pursuten. Mitä kaikkea syksy tuokaan tullessaan – no limits!

Teksti:

Kristiina Liitsola 

Klato ry