Tekoälyosaaminen vahvemmin osaksi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia!

3.11.2024

Tradenomiopiskelijoiden liittokokouksen julkilausuma 3.11.2024:

Tekoälyosaaminen vahvemmin osaksi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia!

Tekoälyn asema modernissa työelämässä on kiistaton niin globaalisti, kuin meillä Suomessakin. Microsoftin toukokuisesta Work Trend Index -tutkimusraportista selviää, että suomalaisista tietotyöläisistä yli puolet, 57 prosenttia, käyttää tekoälyä työssään. Globaalisti vastaava luku on jopa 75 prosenttia. Tekoäly työnteon välineenä on siis vakiintunut osaksi tietotyöläisen arkea, mutta tekoälyn käyttöön liittyy edelleen paljon haasteita, kuten tekijänoikeus-, läpinäkyvyys- ja tietoturvakysymykset. Ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa pitää varmistaa, että tulevaisuuden ammattilaiset osaavat vastata näihin kysymyksiin.

Samassa tutkimuksessa 74 prosenttia suomalaisista yritysjohtajista toteaa, että heidän yrityksensä on hyödynnettävä tekoälyä pysyäkseen kilpailukykyisenä. 71 prosenttia kuitenkin kokee, ettei heidän yrityksessään ole tekoälyn hyödyntämiseen tarvittavaa suunnitelmaa tai visiota. Tällä hetkellä vastuu tekoälytyökalujen käytöstä on vieritetty työntekijöille, mikä altistaa yritykset muun muassa tietoturvariskeille ja saattaa jopa heikentää työn laatua ja tehokkuutta. Kun yrityksissä aletaan suunnittelemaan tekoälyn käyttöönottoa, se on tehtävä vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. 

Kuten tutkimuksesta voidaan todeta, lähes kolme neljästä yrityksestä tulee mitä todennäköisimmin käyttämään tekoälyä tavalla tai toisella. Kun tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä otetaan käyttöön tai niitä suunnitellaan, yrityksissä pitää olla myös ihmisiä, jotka todella ymmärtävät niiden päälle. Koulutusjärjestelmämme pitää ottaa tämä huomioon hyvissä ajoin” kertoo Jesse Koivukoski, Tradenomiopiskelijoiden vuoden 2024 puheenjohtaja.

Euroopan parlamentti hyväksyi maaliskuussa 2024 tekoälysäädöksen, joka määrittää säännöt eri tason riskeille. Sillä asetetaan velvoitteita tekoälyjärjestelmien kehittäjille ja käyttäjille riippuen niiden aiheuttaman riskin suuruudesta.

On positiivista, että tekoälyn pelisäännöistä keskustellaan ja tehdään linjauksia jopa Euroopan Unionin tasolla. Näistä pitää luoda osaamista ja ymmärrystä kehittävää koulutusta erityisesti korkeakouluissa, joista valmistuu työelämässä tekoälyä käyttäviä asiantuntijoita”, toteaa Essi Lappalainen, Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja vuodelle 2025.

Vaadimme, että korkeakoulut tarjoavat opetushenkilökunnalleen koulutusta laadukkaan tekoälyopetuksen takaamiseksi. Korkeatasoinen tekoälyopetus valmistaa tulevaisuuden työelämään osaavia ja asiantuntevia tradenomeja.

Tekoälyllä on merkittävä rooli tulevaisuuden työelämässä ja kilpailukyvyn säilyttämisessä. On varmistettava, että tulevaisuudessa meillä on riittävästi erityisosaamista tekoälyn vastuullisuudesta ja pelisäännöistä. Tämä osaaminen ei synny yksittäisillä kursseilla, vaan kokonaisvaltaisilla koulutusratkaisuilla!

Jesse Koivukoski

Puheenjohtaja

044 505 5612

jesse.koivukoski@tradenomiopiskelijat.fi

Edunvalvontatiimi | Sidosryhmätyöskentely & vaikuttaminen