Anna Uusitalo, Pohjois-Suomen tradenomit: ”Meillä jokaisella on vastuu yhteisestä hyvästä”

Anna Uusitalon kiinnostus vaikuttamistyöhön heräsi jo opiskeluaikoina ja Tradenomien toiminta vei mukanaan jo silloin. Nyt hän on liiton valtuustossa toista kauttaan. Ensimmäisellä kaudella hän oli varavaltuutettuna ja istui samaan aikaan Tradenomien hallituksessa. Uusitalon mukaan valtuustotyö on näköalapaikka sekä strategiseen vaikuttamiseen että koko liiton toimintaan.

– Valtuustotyö on poikkeuksellisen mielenkiintoinen mahdollisuus päästä mukaan valtakunnallisesti toimivan edunvalvontajärjestön strategiatyöhön ja seurata konkreettisesti, miten strategia viedään käytäntöön. Monessa asiantuntijatyössä strateginen taso jää melko kaukaiseksi, mutta valtuustossa kokonaisuus avautuu aidosti ja syvällisesti.

Terveisiä valtuustoryhmien puheenjohtajilta

Mikä valtuustotyössä on ollut tärkeintä?

Valtuustolla on liitossa ylin päätösvalta, joten vastuullamme on varmistaa, että Tradenomien toiminta on johdonmukaisesti strategian mukaista ja että liitto toimii aidosti jäsentensä edunvalvojana. Samalla luomme edellytyksiä sille, että liitossa jäsenten hyväksi työskentelevät voivat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Kyse on sekä suunnasta että toimintaedellytyksistä.

Onko teillä ollut jotain erityisiä asioita, mitä olette tällä kaudella halunneet ajaa tai nostaa keskusteluun?

Työmarkkinat ovat olleet tällä kaudella poikkeuksellisessa myllerryksessä. Se on toisaalta myös yhdistänyt luottamustoimijoita yli ryhmärajojen, ja valtuustossa on löytynyt vahva, yhteinen linja työntekijöiden aseman varmistamiseksi työmarkkinoilla.

Lisäksi teemme pitkäjänteisesti töitä muun muassa työelämän tasa-arvon, palkkauksen läpinäkyvyyden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Nämä eivät ole yksittäisiä kampanjoita, vaan keskeisiä kysymyksiä modernin ja kestävän työelämän rakentamisessa.

Mitä työelämän myllerrykset voivat tarkoittaa valtuustotyön näkökulmasta tulevalla kaudella?

Ne edellyttävät rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. Tradenomien on jatkossakin toimittava edelläkävijänä ja tuotava uskottavasti esiin jäsenistölle tärkeitä näkökulmia. Valtuustotyön kautta vaikutamme suoraan siihen, millaista työelämää ja yhteiskuntaa olemme rakentamassa nyt ja tulevaisuudessa.

Valtuuston jäsenet valtuuston syyskokouksessa 2024.
Tradenomien valtuuston kokous 23.11.2024.

Miksi kansalaisvaikuttaminen ylipäätään on tärkeää?

Työelämässä on edelleen epäkohtia, jotka vaativat avointa yhteiskunnallista keskustelua ja näkyväksi tekemistä. Pelkkä ongelmien tunnistaminen ei riitä, vaan tarvitaan myös konkreettisia ratkaisuja ja tekoja, jotka vastaavat tämän päivän vaatimuksiin ja ennakoivat tulevia muutoksia ja riskejä.

Ajattelen, että meillä jokaisella on vastuu paitsi itsestämme myös yhteisestä hyvästä ja kestävästä tulevaisuudesta. Todellinen muutos syntyy yhteistyöstä. Kun yhteinen tahtotila löytyy, myös tavoitteet saavutetaan.

Viekö valtuustotyö paljon aikaa?

Valtuusto kokoontuu pääsääntöisesti kahdesti vuodessa, joten tehtävä on sovitettavissa monenlaisiin elämäntilanteisiin. Ajankäyttö riippuu pitkälti siitä, kuinka syvällisesti haluaa perehtyä eri teemoihin ja miten aktiivisesti niitä seuraa.

Ajattelen kuitenkin, että jos luottamustoimeen lähtee mukaan, sille täytyy myös olla valmis antamaan aikaa ja energiaa. Kyse ei ole ansioluettelomerkinnästä, vaan sitoutumisesta yhteiseen tekemiseen.

Mitä sanoisit ehdokkuutta harkitsevalle?

Kannustan ehdottomasti lähtemään ehdolle valtuustoon! Rohkaisen heittäytymään ja olemaan avoin mahdollisuuksille. Valtuustotyö voi tarjota paljon enemmän kuin aluksi osaa odottaa. Pääsee tekemään merkityksellisiä päätöksiä, vaikuttamaan yhteiskunnallisesti tärkeisiin asioihin ja samalla rakentamaan verkostoja, ja joskus saa jopa uusia ystävyyksiä tai työmahdollisuuksia.

Kiinnostuitko ehdokkuudesta?

Kiinnostuitko ehdokkuudesta? Lue täältä, miten valtuusto valitaan!

Lue valtuuston valinnasta